10 Kasım 2018 Cumartesi

Adetli (hayız) kadın namaz kılmaz ve oruç tutmaz








"O, elbette şerefli bir Kur'ân'dır." "Korunmuş bir kitabdadır." "Ona temizlenenlerden başkası el süremez." "(O), âlemlerin Rabb'inden indirilmiştir." (Vakıa Surasi 77 - 80)

“Sana kadınların ay halini sorarlar. De ki: O, bir rahatsızlıktır. Bu sebeple ay halinde olan kadınlardan uzak durun. Temizleninceye kadar onlara yaklaşmayın. Temizlendikleri vakit, Allah'ın size emrettiği yerden onlara yaklaşın. Şunu iyi bilin ki, Allah tövbe edenleri de sever, temizlenenleri de sever.” (Bakara, 2/222)

Bir kadın Hz. Âişe’ye sordu: “Hayızlı kadının hayızdan temizlendikten sonra hayız zamanında kılamadığı namazları kaza etmesi gerekir mi?” Hz. Âişe şöyle cevap verir: “Sen Haruriyye misin (Haricilerden misin?). Biz Peygamberin (a.s.m.) yanında hayız âdetini görürdük, sonra temizlenince guslederdik. Peygamber (a.s.m.) namazı kaza etmemizi bize emretmezdi.” (İbni Mâce, Taharet: 119)

Âişe validemiz bu hususta şöyle buyurmuşlardır: "Bize hayız ve nifas hâlleri geldiğinde, Hz. Resûlüllah (asm) tutmadığımız oruçlarımızı kazâ etmemizi emir buyururlardı. Kılmadığımız namazların ise kaza edilmesini emretmezlerdi." (bk. Neylü'l-Evtar, 1, 279-280; Sübülü's-Selam, 1, 105)

Rasulullah (salat ve selam olsun), Amr b. Hazme yazdığı bir mektubda şöyle buyurmuştur:

"Kuran'a, temiz olanlardan başkası dokunmasın."

(Muavvatta, K. el-Kur’an bab: 1 Ebu Cafer Muhammed b. Cerir et-Taberi, Taberi Tefsiri, Hisar Yayınevi: 8/153-155)

Malik dedi ki: Abdestsiz olan bir kimse Kur'ân-ı Kerim'i kesesinin askısı ile veya yastık üzerinde taşıyamaz. Ebu Hanife bunda sakınca yoktur, demiştir. Askı ile onu taşıyana yahut arada bir engel ile ona dokunana engel olunmaz.

Hazreti Ömer, yere oturdu. Yumuşak sesle, (Hele şu okuduğunuz kitabı çıkarınız) dedi. Fâtıma, “Sen abdest veya gusül abdesti almadıkça onu sana vermem” dedi. Hazreti Ömer abdest aldı. Ondan sonra Kur’an sahifesini Fâtıma getirdi. O’na verdi.

(mecbur kalmadıkça abdestsiz dokunmamak gerekir)

Hulasa temiz olmayan kimse, Kur'an'a el süremez. Zira ayetteki nefy nehy mânasını ifade eder. Yani taharatsiz bulunan kirli eller ona dokunmasın. Ancak maddî ve manevi pisliklerden tertemiz, imanlı ve abdestli kimseler ona el sürebilir. İşte fıkıhda genel olarak fakihlerin görüşü budur. İşte bu ayetten dolayı «Cunub iken Kur'an okunmaz, abdestsiz iken mushafa el sürülmez» denilmiştir.

(İbn Kesir, cilt: 6, sh: 536)

1) Hâkim bin Hizam (Radiyallahu Anh) şöyle dedi: “Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) beni Yemen’e gönderdiğinde: ‘Kur’an’a abdestli olmanın dışında sakın el sürme’ buyurdu.” Tabarani Mucemu’l-Kebir: 3135, Darekutni: 1/122-6

2) Abdullah ibni Ömer (Radiyallahu Anhuma) şöyle dedi: “Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem): ‘Kur’an’a sadece abdestliler el sürebilir’ buyurmuştur.” Tabarani Mucemu’l-Kebir: 13217, Tabarani Mucemu’s-Sagir: 1/89, Darekutni: 1/121-3, Beyhaki: 1/88

3) Osman bin Ebi’l-As (Radiyallahu Anh) şöyle dedi: “Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem): ‘...Kur’an’a abdestli olmanın dışında sakın el sürme’ buyurmuştur.” Tabarani Mucemu’l-Kebir: 8336, İbni Ebi Davud el-Mesahif: 5/12-2

4) Amr bin Hazm (Radiyallahu Anh) şöyle dedi: “Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) Yemen ehline helal ve haramları bildiren bir mektup yazdı. Onun içinde Kur’an’a sadece abdestliler el sürebilir, hükmü de yazılıydı.” Darekutni: 1/122-4/121-1, Beyhaki: 4/89, İbni Hibban 6559, İbni Hibban El-Mevarid: 793, Hâkim: 1/395

Bu hadisleri Muhammed Nâsıruddin el-Albânî (Rahmetullahi Aleyh) mükemmel bir şekilde tahric etmiş sonra da özet olarak şöyle demiştir: “Bu hadislerin sahihliğinde gönül mutmaindir. Özellikle sünnet İmam Ahmed bin Hanbel (Rahmetullahi Aleyh) ve arkadaşı İmam İshak bin Rahuveyh (Rahmetullahi Aleyh) bu hadisleri hüccet kabul edip sahihlemişlerdir.” Albâni İrva: 1/158-159

5) Ebu Zubeyr (Rahmetullahi Aleyh) dedi ki: “Cabir bin Abdullah (Radiyallahu Anhuma)’ya: −Hayız ve nifaslı kadın Kur’an’ı Kerim’den bir şey okuyabilir mi diye sordum? Cabir bin Abdullah (Radiyallahu Anhuma): Hayır dedi.” İbnu’l-Munzir Evsad: 2/96-97, Beyhaki: 1/309

6) Muhammed bin Sirîn (Rahmetullahi Aleyh): “Hayızlı kadın Kur’an okuyamaz dedi.” İbni Ebi Şeybe: 1/126

7) Amir eş-Şabi (Rahmetullahi Aleyh): “Cünüp ve hayızlı Kur’an okuyamaz dedi.” İbni Ebi Şeybe: 1/125

8) Ebu’l-Aliye (Rahmetullahi Aleyh): “Hayızlı kadın Kur’an okuyamaz dedi.” İbni Ebi Şeybe: 1/126

9) Ebu Vail (Rahmetullahi Aleyh): “Cünüp ve hayızlı Kur’an okuyamaz dedi.” İbni Ebi Şeybe: 1/125

10) İbni Cüreyc (Rahmetullahi Aleyh) dedi ki: “Âtâ (Rahmetullahi Aleyh)’e:

−Hayızlı ve cünüp olan Kur’an’dan ne okuyabilir? dedim. Âtâ (Rahmetullahi Aleyh): −Hayızlı kadın Kur’an’dan hiçbir şey okuyamaz... dedi.” Abdurrezzak: 1303, İbnu’l-Munzir Evsad: 2/97

11) Ma’mer (Rahmetullahi Aleyh) dedi ki:“Zuhri (Rahmetullahi Aleyh)’e:−Hayızlı kadın ve cünüp olan Allah’ı zikreder mi? dedim. Zuhri (Rahmetullahi Aleyh): −Evet dedi. Ben:−Kur’an okuyabilir mi? dedim. Zuhri (Rahmetullahi Aleyh):−Hayır dedi. Ma’mer devamla Hasanu’l-Basri ve Katâde (Rahmetullahi Aleyh): ‘Hayızlı kadın ve cünüp kimse Kur’an’dan bir şey okuyamaz diyorlardı.” Abdurrezzak: 1302, İbnu’l-Munzir Evsad: 2/96

12) İbrahim en-Nahaî, İbni Cubeyr (Rahmetullahi Aleyh) gibi imamlar: “Hayızlı kadın Kur’an’dan hiçbir şey okuyamaz dediler...” İbnu’l-Munzir Evsad: 2/97

13) İmam Şafii (Rahmetullahi Aleyh) şöyle dedi: “Cünüp ve hayızlı Kur’an’dan hiç bir şey okuyamaz.” İbnu’l-Munzir Evsad: 2/97

14) İmam Nevevi (Rahmetullahi Aleyh) bu ifadeye binaen Şerhu’l-Mühezzeb’de şöyle demektedir: “Cünüp ve hayızlı kimsenin ister az olsun, ister çok olsun Kur’an’dan bir şey okuması haramdır.”
Adetli (hayız) kadın namaz kılmaz ve oruç tutmaz Nureddin Yıldız

https://www.youtube.com/watch?v=Nh9EdjJktjM




Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Not: Yalnızca bu blogun üyesi yorum gönderebilir.